Strona główna Z policyjnego notesu i inne Wstępny raport po wypadku lotniczym w okolicy Kłecka

Wstępny raport po wypadku lotniczym w okolicy Kłecka

fot. PKBWL
fot. PKBWL

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała dzisiaj (9 maja) wstępny raport po wypadku lotniczym na jeziorze Kłeckim.

Przypomnijmy, do tragicznego zdarzenia doszło 29 marca b.r.. W jego wyniku śmierć poniosła jedna osoba, znajdująca się na pokładzie samolotu (amfibii).

Jak dowiadujemy się z raportu, pilot statku powietrznego „Aventura II” wystartował tego dnia – w godzinach przedpołudniowych – z Leszna. Z informacji przekazanej przez świadka, który w dniu zdarzenia rozmawiał z pilotem przez telefon wynika, że od startu do godziny około 15:00 pilot wykonał lądowania na 13 jeziorach. Krótko po tym maszyna rozbiła się.

Około 15:20 w pobliżu jeziora Kłeckiego świadkowie zauważyli samolot, który przyleciał z kierunku południowego. Nad jeziorem samolot wykonał na małej wysokości najpierw zakręt w prawo, a następnie 2-3 zakręty o małym promieniu w lewo i około godz. 15:24, wykonując zniżanie, zderzył się z powierzchnią wody. Nastąpił kapotaż samolotu i jego częściowe zanurzenie (rys.1). Po kilkunastu minutach od zderzenia samolot zatonął” – czytamy w raporcie PKBWL.

Za sterami maszyny siedział 55-letni pilot, posiadacz licencji PPL(A) oraz ważnych uprawnień SEP(S) – (do wykonywania operacji z akwenów wodnych -red).

Samolot „Aventura II” produkowany jest przez firmę „Aero Adventure Aviation w USA”. Amfibia sprzedawana jest jako zestaw do samodzielnego montażu. Wyprodukowano ją w 2006 roku.

Z informacji przedstawicieli PKBWL wynika, iż warunki meteorologiczne tego dnia mogły mieć wpływ na wypadek. Jak wynika z załączonych depesz pogodowych METAR, na najbliższych okolicznych lotniskach wiał wiatr w porywach do 11 węzłów, występowało znaczne zachmurzenie o podstawach 4100 – 4500 stóp. Widzialność była dobra, tj. powyżej 10 km.

Dokładne położenie wraku zostało określone przy użyciu sonarów Policji i PSP. Ustalono, że wrak znajdował się na dnie jeziora w położeniu odwróconym […] Ze wstępnych ustaleń wynika, że samolot zderzył się z wodą przednią częścią kadłuba i lewym skrzydłem, przechylony w lewo, z ujemnym kątem pochylenia” – czytamy dalej w raporcie.

W dalszej kolejności PKBWL planuje odtworzenie trasy lotu maszyny, przesłuchanie kolejnych świadków, szczegółową analizę warunków meteo oraz pozyskanie brakujących dokumentów dotyczących obsług i użytkowania samolotu oraz uprawnień pilota.

Pełen raport jest do pobrania |TUTAJ|.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here